fredag 4. september 2015

Facit?

Det er så lett å starte
...og, enda lettere å slutte.
 
Finnes det en like lett facit på hvordan en skal klare å opprettholde nye vaner fremfor å slutte?
 
Tror ikke det - men, kanskje noen tips til hva som kan gjøre det lettere å fortsette.
 
Først og fremst må en gjøre endringer som betyr noe for en selv, ikke følge "strømmen"  med å gjøre det disse "alle andre" har fått for seg å gjøre av endringer. 
 
Hva som gjør at dette er viktig for meg? 
 
Hva vil være annerledes når jeg gjør dette?
 
Og ikke minst:
 På en skala fra 0-10
hvor viktig er det
 - akkurat nå?
 
Når vi er sammen eller møter noen som virkelig har tatt tak i livet sitt på ene eller andre måten, blir vi gjerne øyeblikksinspirert - det vil jeg også gjøre, sånn vil jeg bli, ha det osv. Fullt og fast bestemt på å starte endringsprosessen vår går vi i gang, og lykkes - helt til vi og sansene møter noe som oppleves bedre, og vi glemmer det vi hadde startet.
 
skjedde det en endring på skalaen? Er det like viktig som før den nye "fristelsen" dukket opp?
 
Grunnarbeidet ligger i å velge rett endring til rett tid, tenker jeg. 
Og, passer det ikke akkurat nå - så må det få være greit nok det også.
 
Som Kong Harald sa når dronningen ønsket han skulle lære å snakke fransk.
"når er det for sent å lære å snakke fransk?" - "aldri", fikk han til svar.
"Vel, da venter jeg litt til " sa han og lo godt.



 
 
 
 

 
 
 
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar